onsdag den 27. januar 2010

Vores dage i Bangkok

Den 23. januar holdt vi en velfortjent afslapningsdag omkring vores hotel i Bangkok, da vi var helt smadrede efter flyveturerne dagen før og tidsforskellen, som medførte en del jetlag. Vores hotel har egen restaurant, og derudover er der et stort indkøbscenter kun 100m væk, så der er heldigvis masser af muligheder for at få noget at spise, samt at dalre lidt rundt. Vi bor ved en endestationen på Skytrain (letbane), og altså derfor mere ude i Storbangkok end i centrum af Bangkok. Dette gør dog bestemt ikke noget, da området slet ikke er turistet, hvorfor der ikke er sælgere eller Tuk-tuk´ere der prøver at prakke en alt muligt på, ligesom inde i centrum.

Ea foran hotellet.

Der er selvfølgelig en sumpskildpadde på hotellet, som hver dag bliver taget op af bassinet, for så at komme ud og motionere på hotellets gulv.

Bangkok har over 11 mio. indbyggere, og det kan man sagtens mærke. Der er en konstant kø af biler på gaden, som ellers har 4-6 spor i hver side. Derudover vrimler det med knallerter, som fletter ind og ud på gaden og fortovene, og så er der også bare mennesker overalt. Og så er der jo alle lugtene: der er gadekøkkener overalt, som tilbereder alt muligt forskelligt på stedet, hvorefter skyllevandet og resterne lander på rendestenen eller fortovet; og så er der selvfølgelig benzinosen, som er ret dominerende, hvorfor mange thailændere også går med mundmasker; Og sidst men ikke mindst, er der varmen, som er rigtig fugtig, og til tider uudholdelig.

Gadekøkkener med masser af sanseindtryk.

Og lidt livlig trafik.

Men hvad der ellers er meget anderledes i forhold til hvad vi forventede, er den høje standard mange af thailænderene har. De fleste har mode tøj på, fede kameraer og nye iPhones. Og det på trods af, at priserne på elektronik stort set er det samme som i Danmark. Derudover er fødevarepriserne (i det super store supermarked lige ved os, hvor der er over 30 betalingskasser og masser af thailændere på indkøb) næsten på niveau med danske priser. Så levestandarden i Bangkok er for mange thailændere helt på niveau med Danmark.
Den næste dag tog vi med Skytrain ud til Chatuchak, som er et kæmpe weekendmarked (de skriver selv måske verdens største) med alt lige fra madvarer og tøj til levende hundehvalpe. Og det var  virkelig fascinerende, så det er bestemt et sted I alle skal besøge, hvis I kommer til Bangkok. Derudover er priserne også helt rigtige, med f.eks øreringe til 6kr, eller Eas køb af 2 cool bluser til 60kr! Så på trods af hvad vi lige skrev med dyre priser, så er der stadig utrolig mange ting i Thailand, som er billigt. Vi kom også forbi en helsebod, hvor man kunne få fødderne i et fodbad fyldt med små fisk. Det skulle vi selvfølgelig lige afprøve, og fiskene gnaskede løs,- især på Anders tæer, som åbenbart vrimler med døde hudceller. Men fiskenipningen kan bestemt anbefales – ens tæer var helt afslappede bagefter. Ea fik også testet toilettet på markedet, hvilket var en hel oplevelse, eftersom hun kunne vælge at betale for toilet med eller uden toiletpapir og derudover var det  ståtoiletter.

Så mange boder - så lidt tid..

Så er der mad, små fisk!

Og de guffer løs på Anders' tæer!

Efter at have tilbragt hele dagen på markedet, følte vi alligevel ikke, at vi var færdige med at shoppe rundt, så vi fortsatte til et helt nyt shoppecenter: King Power!, som dog var lige eksklusivt nok til vores smag. Efterfølgende tog vi til et andet nærliggende center, hvor vi kunne indtage vores forsinkede frokost til 9 kr pr mand! Men det er ikke helt nemt at orientere sig i Bangkok, da det er de færreste skilte, som der står med latinske bogstaver. Og hvis det står med latinske bogstaver, er det ikke ensbetydende med, at det staves på samme måde som i kortene, da thailændere oversætter de thailandske navne, som de selv lyster...
Den næste dag, mandag den 25. januar, tog vi ind for at opleve noget af centrum. Endnu engang blev det Skytrain så langt som vi kunne, og derefter med bådfærgerne. Det er helt klart et plus at ligge tæt på en skytrain, da man så slipper for at bevæge sig rundt nede i kaoset af biler, busser og taxier. Derudover koster et dagskort kun lige omkring 20 kr. Da vi ankom til Central Pier, som er havneanløbet, var der et frygtelig kaos, da masser af thailændere (”scammere”) prøver at få turister til at tage med deres både i stedet for med den offentlige båd. Den offentlige båd, koster 2 kr, hvorimod de andre både skal have omkring 20-30 kr. Det er jo ikke fordi, at det er vildt dyrt at tage med dem i stedet, men det er bare irriterende, at de prøver at snyde en til at tage med deres båd, når man nu helst vil med den officielle båd. Men vi lurede da efter et stykke tid, hvilken der var den officielle båd (og det er selvfølgelig den båd, der som den eneste ikke har reklamer på havnen). Men der er generelt masser af ”scammere” i Bangkok, som prøver at snyde en, hvilket der også bliver advaret om på nettet. Vi oplevede selv at blive råbt efter ude foran et tempel, om at vi skulle købe billetter lige overfor hvis vi ville ind. Vi gik dog videre, og kun 100 m efter kom den rigtige indgang, som selvfølgelig var gratis. Så man kan hurtigt blive snydt til at betale for noget, man ellers ikke behøver. Men så længe, at det kun er det man skal frygte i Thailand, er det jo trods alt ikke så slemt.
At sejle  med  båden er også en hel oplevelse i sig selv, da båden ved hver havn bliver fyldt op med alle de mennesker der vil med, hvorfor der sagtens kan være omkring 150 på en båd, som formentlig ellers kun har redningsveste til 80. Vi fik set Wat Po, som er et stort tempelområde med over 1000 forskellige Buddha figurer, herunder en liggende kæmpebuddha på 46 meter. Så det var ret fascinerende. Herefter overvejede vi at tage ind og se Grand Palace, men varmen og køen, fik os i stedet til at søge imod en restaurant med aircondition. På hjemvejen søgte vi mod (endnu) et stormagasin, hvor vi fik dalret lidt rundt – Ja, vi trænger åbenbart til at shoppe lidt.

En overfyldt båd, men der er plads til flere.

Så kom vi sikkert i havn. Bemærk personen helt til venstre, som desværre har fået et maveonde på kajen.

Tempelfigur i Wat Po!

Her er 14 af de 1000 Buddha figurer.

Fødderne på den 46m lange Buddha figur.

Ea nyder udsigten over de farvestrålende taxier.

Dagen efter skulle vi have tjekket ud af hotellet, og fortsat vores rejse sydpå, men i løbet af natten fik Anders et frygteligt maveonde, og var nærmest lænket til toilettet. Så vi valgte at købe 2 ekstra nætter på hotellet, så han kunne komme sig stille og roligt. Anders lå også i sengen hele tirsdagen, så det var en rigtig hård omgang. Ea fik i stedet tirsdagen til at gå med at pleje Anders, handle lidt ind (herunder ekstra toiletpapir) og nyde 1 times massage på hotellet, som oven i købet var gratis, fordi vi forlængede vores ophold. I dag onsdag, kom Anders på benene, så vi kunne gå lidt ture i området omkring hotellet, og ellers stadig slappe af, så han ikke overanstrengte sig. Han vovede dog, at afprøve massagen her på hotellet, hvilket bestemt også var fortjent.
I morgen tager vi så til øen Koh Samet, som ligger 2-3 timer syd for Bangkok, hvor vi har bestil 4 dage på et rigtigt lækkert luksushotel. Derefter regner vi med stadig at blive på øen, men dog flytte til noget billigere.

Anders hygger med computeren og internettet i hotellets lounge.

Det var alt for nu.
Skrevet af Ea og Anders i Bangkok, den 27. januar, kl. 22:45.